Scythe

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #43305
    Sietse Banga
    Moderator
    @sietsebanga

    Scythe

    Het is 1920. De grote oorlog is afgelopen en Europa ligt in puin. In de wederopbouw komen vijf landen met elkaar in conflict over om te bepalen wie de geheimen van de de “FABRIEK” zal bemachtigen.
    Dit is het scenario voor Scythe. Een steampunk spel die zich afspeelt in een alternatief Europa waarbij torenhoge mechs het slagveld beheersen.

    Scythe is een economisch spel die beide elementen van workerplacement en area control combineert. Het doel van het spel is om de meest succesvolle economie op te bouwen. Dit kun je doen door het behalen van meerdere doelstellingen, gebieden te bezetten of zoveel mogelijk grondstoffen te bezitten. Gekoppeld aan de populariteit onder de bevolking van het te overwinnen gebied.

    In Scythe heb je de keuze tussen vijf landen elk met een unieke eigenschap. Hiernaast krijg je als speler nog een specialisatie tableau (bijvoorbeeld: Agrarisch, Industrieel of Militair) die bepaalt hoe duur bepaalde acties voor jou zijn. Gedurende het spel moet je elke beurt een andere actie kiezen. Hierbij voer je de bovenste actie uit en indien mogelijk de onderste actie:

    Een overzicht van de beschikbare acties:

    Bolster:
    Hiermee heb je de keuze om de eigen militaire kracht te vergroten of gevechtskaarten te trekken die je tijdens gevechten extra voordeel geven

    Produce:
    Voor de opbouw van de economie maak je gebruik van vier grondstoffen. In Scythe zijn dit: voedsel (recruteren arbeiders), hout (tbv gebouwen), ijzer (Mechs bouwen) en olie (upgrade economie). In tegenstelling tot andere spellen komen alle grondstoffen op de kaart te staan waar jouw arbeiders staan. De eigenaar van het gebied kan gebruik maken van de grondstoffen. Arbeiders worden in dorpen gerecruteerd via deze actie.


    Move:
    Hiermee kun je eenheden bewegen: Arbeiders, Mechs of de aanvoerder. Elk land heeft zijn eigen aanvoerder die het land verkent om het eigen gebied te verdedigen, de FABRIEK te bezoeken en in contact te komen met de bevolking. Bij elk contactmoment met de bevoling heb je drie keuzes waarvan je er eentje moet kiezen:

    Trade:
    Via deze actie kun je tegen betaling van een munt 2 grondstoffen naar keuze kiezen of de eigen populariteit vergroten.

    Upgrade (olie):
    Hiermee kun je de eigen economie versterken door een technologie blokje van de bovenste actie naar een onderliggende actie te verplaatsen, waardoor deze goedkoper wordt.

    Deploy:
    Via deze actie kun je Mechs op de kaart zetten. Afhankelijk per land zal hierdoor een extra speciale eigenschap worden vrijgespeeld. Zoals het kunnen bewegen over water of verder kunnen bewegen.

    Build:
    Er zijn vier gebouwen in het spel die elk land gebouwd kan worden. De Molen is voor extra produceren van grondstoffen. De Armory geeft extra militaire kracht. De Mine maakt het mogelijk om sneller te bewegen. Het Monument geeft je extra populariteit.

    Enlist:
    Via elke Enlist actie kun je een eenmalige bonus verkrijgen. Hiernaast krijg je elke keer een bonus zodra je buren of jijzelf dezelfde actie neemt waar de recruut stond.

    Naast deze standaard acties is het mogelijk om een extra actie vrij te spelen door het bereiken van de centraal gelegen FABRIEK met jouw aanvoerder. Deze speciale actie kan jou helpen in het behalen van het doel voor de opbouw van de beste economie.

    Dit is een beschrijving van hoe het spel grotendeels in elkaar zit. Het is de combinatie van workerplacement en area-control die dit spel uniek maken. Het voeren van oorlog is hier een middel om de eigen doelstelling te behalen. Al heeft dit nadelige gevolgen. Want bij elk gewonnen gevecht waarbij de lokale bevolking (arbeiders) betrokken zijn verlies je populariteit. Waardoor de door jou behaalde doelen minder opleveren:

    Zodra een Mech of aanvoerder van twee landen in hetzelfde gebied komen te staan dan leidt dit automatisch tot een gevecht. Elke speler zet een bepaalde hoeveelheid van de beschikbare militaire kracht in (actie: Bolster) via de powerdial samen met een gevechtskaart.

    Degene met de meeste militaire kracht wint het gevecht. Alle Mechs/Aanvoerder en aanwezige arbeiders van de verliezende partij gaan terug naar de thuisbasis. Voor elke arbeider die wordt verjaagt verliest de winnende partij aan populariteit. Alle grondstoffen op het veroverde gebied mogen dan worden gebruikt door de nieuwe eigenaar.

    Het spel stopt zodra een factie zes doelstellingen heeft behaald door bijvoorbeeld alle vier Mechs te bouwen of de hoogste populariteit te hebben bereikt. Daarna wordt je afhankelijk van jouw populariteit uitbetaald voor elk behaalde doelstelling, veroverde gebied en grondstoffen.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.